OPISKELU

Opinto-ohjausta on yksi pakollinen kurssi lukiossa (OP1). Kurssiin kuuluu opinto-ohjaajan pitämien opotuntien lisäksi myös ryhmänohjaajan tuokioita sekä laajempia info-tilaisuuksia esim. ylioppilaskirjoituksista ja jatko-opintomahdollisuuksista. Opinto-ohjauksen kurssi on hajautettu koko lukioajalle ja siellä käsitellään mm. seuraavia asioita: lukion oppimäärän muodostuminen, opiskelutaidot ja oman opiskelutekniikan löytäminen, itsetuntemus, jatko-opintomahdollisuudet, ammatinvalinta ja työelämä.

Jokaisen opiskelijan tulisi käydä ainakin kerran lukioaikana opon luona henkilökohtaisessa ohjauksessa.

2. vuosiluokan opiskelijat voivat myös valita opinto-ohjauksen valtakunnallisen syventävän kurssin (OP2), jolla tehdään itsearviointitehtäviä, etsitään omia vahvuuksia, tutustutaan jatko-opiskelumahdollisuuksiin, ammatinvalintaan ja työelämään. Kolmannen (tai neljännen) vuoden opiskelija voi valita koulukohtaisen syventävän kurssin (OP3), joka on tarkoitettu lukion päättäville opiskelijoille. Sen sisältö on pitkälle sama kuin OP2:n, mutta erona on se, että sillä tehdään yksityiskohtaiset hakusuunnitelmat.

Opon puoleen voit kääntyä mm. seuraavissa asioissa:

• teet muutoksia ainevalintoihin
  • opintosi eivät jostain syystä etene
  • aiot siirtyä 3,5- tai 4-vuoden opinto-ohjelmaan
  • tarvitset tietoa yo-tutkinnosta
  • tarvitset apua jatko-opintojesi suunnittelussa ja/tai hakuasioissa
  • tarvitset keskusteluapua henkilökohtaisissa ongelmissa

Voit varata ajan henkilökohtaiseen ohjaukseen opon työhuoneen ovessa olevasta viikkolukujärjestyksestä, soittamalla opolle tai lähettämällä sähköpostia.