Kuusamon lukio

Kuusamon lukio tarjoaa tasokasta lukio-opetusta ajanmukaisessa oppimisympäristössä. Lukio on jatkuvasti uudistuva oppimiskeskus, jossa kasvaa monipuolisesti sivistyneitä nuoria motivoituneiden opettajien opeissa. Tarjoamme myös erinomaisen mahdollisuuden koulunkäynnin ja urheilemisen yhdistämiseen. Kuusamon lukiossa opiskelevatkin Vuokatti-Ruka urheiluakatemian alppihiihto- ja freeskilaskijat sekä lumilautailijat.

Koulussamme on noin 250 opiskelijaa, mikä takaa sen, että opintotarjotin on monipuolinen, mutta siltikin jokainen opiskelija tunnetaan ja kohdataan yksilönä. Koulurakennus on hyvin pidetty ja koko opiskeluympäristö on turvallinen sekä terveellinen – opiskelua tukeva. Ylioppilaskirjoitukset ovat lukio-opintojen kruunu ja jotta opiskelijoilla on parhaat mahdolliset mahdollisuudet menestyä ylioppilaskokeissa, järjestää Kuusamon lukio oppiaineittain monipuolisen ja kattavan määrän ylioppilaskokeisiin valmistavia opintoja.

Kuusamo ja Kuusamon lukio on ympäröity kauniilla Koillismaan luontokohteilla ja täällä on mahdollisuus harrastaa monipuolisesti. Aivan naapurissa sijaitsee yksi Suomen suosituimmista hiihtokeskuksista Ruka kaikkine aktiviteetteineen ja viihteineen. Rukan rinteet ovat auki noin kahdeksan kuukautta vuodessa.

Kuusamon lukio haluaa taata parhaat mahdollisuudet opintojen alkuun – yhteisöllisyyttä rakennetaan ja kohtaamisia mahdollistetaan mm. ryhmäytymispäivän muodossa. Lisäksi meillä pystyy suorittamaan hygienia- ja anniskelupassin, mikä auttaa opiskelijoita esimerkiksi sesonkitöitä hakiessa. Kuusamon lukion oppilaat tekevät myös joka vuosi leirikoulumatkan Lontooseen, Pariisiin tai Berliiniin.

Kestävä kehitys on yksi koulun keskeisiä arvoja. OKKA-säätiö myönsi Kuusamon lukiolle ympäristösertifikaatin vuonna 2006. Kestävän kehityksen sertifikaatti myönnettiin lukiolle ensimmäisen kerran vuonna 2010, ja se uusittiin viimeksi vuonna 2019. Sertifikaatti on osoitus siitä, että oppilaitos hoitaa ympäristöasioitaan esimerkillisesti.

Arvojen (yhteisöllisyys, kestävä kehitys, sisukkuus) mukaan koulussa edistetään seuraavia asioita:

• tutkivaa otetta oppimisessa ja analyyttisyyttä
  • kestävää kehitystä
  • suvaitsevaisuutta ja empaattisuutta
  • osallistumista yhteiskunnan toimintaan ja avarakatseisuutta
  • omien juurien arvostamista ja kansainvälisyyttä